Det är ingen hemlighet att flera av världens absolut bästa seglare har fulländat sina seglingskunskaper i Lasern. Amerikas Cup rorsmän och toppseglare i en rad olika olympiska klasser har seglat denna absoluta entypsklass. Lasern byggdes med filosofin att seglaren vinner tävlingen, inte båten. Varje Laser i världen är identisk och noggranna klassregler garanterar att det är seglaren, inte utrustningen, som gör skillnaden. Laser segling är ett verkligt test av seglingsfärdigheterna. Klassen har dragit till sig fler seglare- från juniorer till masters- än någon tidigare klass i historien. Båten är snabb, känslig och kräver nästan inget underhåll. Lasern är lätt att transportera och rigga och seglaren kan därför spendera mer tid på vattnet än med att meka med båten. Laserns tillgänglighet och måttliga pris gör den till den olympiska seglarens dröm. Det är säkert därför som det finns över 170 000 Laser jollar i världen idag.
Fakta:
Ursprungsland Canada
Konstruktör Bruce Kirby & Ian Bruce
Ritad 1969
Längd 4.2m
Bredd 1.4m
Segelyta “Standard” 7.06m2
Segelyta “Radial” 5.76m2
Segelyta “4.7″ 4.7m2
LYS-tal 1.21
——————————————————————————–
Ritad 1969 för att vara en snabb enmansbåt som kunde transporteras på biltak och med ett fåtal trimningsanordningar.
Alla båtar ser identiska med undantag för färg.
Sedan tillverkning kom igång 1971 har imponerande 127 000 båtar tillverkats.
Hemsidan till Laser förbundet: http://www.lasersweden.net